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Se préparer

Notes en fin d'ouvrage

[1] Augimeri, L., Walsh, M., Woods, S. et D. Jiang. (2012). « Risk Assessment and Clinical Risk Management for Young Antisocial Children: The Forgotten Group » , Universitas Psychologica , vol. 11, no 4, p. 1147-1156.

[2] Schonert-Reichl, K. A. (2007). Middle childhood inside and out: The psychological and social world of children ages 9 to 12 , Burnaby, C.-B., United Way of the Lower Mainland.

[3] Directives du Programme ontarien des services en matière d'autisme. Référence : Dunst, Carl J (2011). Family-Centered Practices, Parent Engagement, and Parent and Family Functioning. Présentation préparée à l'occasion du Head Start Advisory Committee Meeting of Parent, Family and Community Engagement.

[4] Ministère des Finances. (2017). Projections démographiques.

[5] Système d'information scolaire de l'Ontario (SISOn). Données présentée en octobre, 2014-2015.

[6] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages.

[7] Ibidem.

[8] Ibidem.

[9] Ministère des Finances. (2017). Projections démographiques.

[10] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages. Calculs des tableaux du FMGD, groupe d'âge de 5 à 11 ans.

[11] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages.

[12] Smylie, J. (2009). Chapitre 19: The health of Aboriginal peoples. Dans : D. Raphael (éd.) Social determinants of health: Canadian perspectives (2e éd.), p. 280-304. Toronto, ON: Canadian Scholars' Press Inc.

[13] Statistique Canada. (2012). Enquête auprès des peuples autochtones.

[14] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages.

[15] Ibidem.

[16] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the “Middle Years”: A Thematic Outline, Ontario, Canada, Institute for Culturally Restorative Practices.

[17] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages.

[18] Taylor, C., Peter, T., Campbell, C., Meyer, E., Ristock, J. et D. Short, D. (2015). The Every Teacher Project on LGBTQ-inclusive education in Canada's K-12 schools: Final report. Winnipeg, Manitoba, Manitoba Teachers' Society.

[19] Statistique Canada. (2006). Recensement.

[20] Lavoie, E., Houle, R. (2015). Les pratiques linguistiques des enfants de familles francophones vivant à l'extérieur du Québec. Regards sur la société canadienne, Statistique Canada. http://www.statcan.gc.ca/pub/75-006-x/2015001/article/14301-fra.pdf.

[21] Statistique Canada. (2008). L'Enquête sur la participation et les limitations d'activités de 2006 : Profil d'éducation des enfants avec des incapacités au Canada. http://www.statcan.gc.ca/pub/89-628-x/89-628-x2008004-fra.pdf.

[22] Hanvey L. (2006). Issues affecting the well-being of Canadian children in the middle years – 6 to 12: A discussion paper (A literature review). Washington, DC, é.-U., Middle Childhood Initiative of the National Children's Alliance, 2006.

[23] Statistique Canada. (2006). L'Enquête sur la participation et les limitations d'activités de 2001.

[24] Statistique Canada. (2011). Enquête nationale auprès des ménages.

[25] American Psychological Association (2013). Effects of Poverty, Hunger and Homelessness on Children and Youth.http://www.apa.org/pi/families/poverty.aspx.

[26] Statistique Canada (2010). Enquête sur la santé dans les collectivités canadiennes.Notes en fin d'ouvrage

[27] Statistique Canada. (2000/2001). Enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes.

[28] Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario. (2016).

[29] Bureau de l'intervenant principal en faveur des enfants et des jeunes. (2012). Le livre de ma véritable histoire : Rapport sur des audiences publiques des jeunes quittant la prise en charge. http://www.provincialadvocate.on.ca/documents/en/ylc/YLC_REPORT_FR.pdf.

[30] étude ontarienne sur l'incidence des signalements de cas de violence et de négligence envers les enfants Ontario Incidence Study of Reported Child Abuse and Neglect (2013), Recensement de 2011.

[31] Association ontarienne des sociétés d'aide à l'enfance, (2011). Le bien-être des enfants : La perspective ontarienne. Rapport des sociétés d'aide à l'enfance 2011. http://www.oacas.org/wp-content/uploads/2015/09/11childwelfarereportfr.pdf.

[32] Commission de vérité et réconciliation du Canada. (2015). Honorer la vérité, réconcilier pour l'avenir. Le rapport final de la CVR. http://www.trc.ca/websites/trcinstitution/index.php?p=891.

[33] Ontario. (2016). « Introduction » . Dans : Cheminer ensemble : l'engagement de l'ontario envers la réconciliation avec les peuples autochtones.

[34] Chiefs of Ontario et le Conseil des jeunes des Premières Nations de l'Ontario. Submission for the Child and Family Services Act, Review 2014/15 and Aboriginal Children and Youth Strategy, 2014 (Mémoire concernant l'examen de de la Loi sur les services à l'enfance et à la famille, 2014-2015, et la Stratégie pour les enfants et les jeunes autochtones, 2014) (en anglais seulement).

[35] Ontario Federation of Indigenous Friendship Centres. (2012). Utility, Self-Voicing Access and Inter-Relationality Research Framework.

[36] Chiefs of Ontario et le Conseil des jeunes des Premières Nations de l'Ontario. Submission for the Child and Family Services Act, Review 2014/15 and Aboriginal Children and Youth Strategy, 2014 (Mémoire concernant l'examen de de la Loi sur les services à l'enfance et à la famille, 2014-2015, et la Stratégie pour les enfants et les jeunes autochtones, 2014) (en anglais seulement).

[37] Agence de la santé publique du Canada. Sur Internet : http://www.phac-aspc.gc.ca/hp-ps/hl-mvs/oic-oac/econo-fra.php.

[38] Comité d'experts pour la santé des enfants (2013). L'urgence d'agir : Stratégie pour des enfants en santé.

[39] Waddell, C., Shepherd, C., Schwartz, C. et J. Barican (2014). Improving the mental health of BC's children and youth. Sur Internet: http://childhealthpolicy.ca/wp-content/uploads/2014/06/14-06-17a-Waddell-Talk-2014.06.16.pdf.

[40] Tilleczek, K. (2016). Mental health in the middle years (Age 6 -12): Intersections and directions. Ontario, Canada: Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[41] Centre canadien de lutte contre les toxicomanies (2014). Toxicomanie au Canada 2014 : Voies menant aux troubles li130s aux substances dans l'enfance et l'adolescence. - http://www.ccsa.ca/Resource%20Library/CCSA-Child-Adolescent-Substance-Use-Disorders-Report-2014-fr.pdf.

[42] Tilleczek, K. (2016). Mental Health in the middle years (Age 6 -12): Intersections and directions. Ontario, Canada: Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[43] éducation physique et santé Canada. Savoir-faire physique. Date de consultation la plus récente : le 18 juin 2017.

[44] ParticipACTION (2015). Kids need active play to grow into healthy, active adults.

[45] Middle Childhood Matters Coalition Toronto. http://www.middlechildhoodmatters.ca/reports/.

[46] Cairney, J., Kwan, M. Y., Velduizen, S., Hay, J., Bray, S. R. et B. E. Faught (2012). « Gender, perceived competence and the enjoyment of physical education in children: a longitudinal examination » , International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, vol. 9, no 1, 26. doi:10.1186/1479-5868-9-26.

[47] Gouvernement du Canada (2006). Aspect humain de la santé mentale et de la maladie mentale au Canada, 2006. ©Ministre de Travaux publics et Services gouvernementaux Canada, 2006. http://www.phac-aspc.gc.ca/publicat/human-humain06/pdf/human_face_f.pdf. NOTES EN FIN D'OUVRAGENOTES EN FIN D'OUVRAGE150151

[48] MacLeod, K.B. et M. Herold (juin 2016) Mental health issues in child and youth development, second edition: Updates and focus on middle childhood, Ontario, Canada, ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[49] Tilleczek, K. (2016). Mental health in the middle years (Age 6 -12): Intersections and directions. Ontario, Canada: Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[50] Healey, G. K., Noah, J. et C. Mearns, C. (2016). « The Eight Ujarait (Rocks) Model: Supporting Inuit Adolescent Mental Health With an Intervention Model Based on Inuit Ways of Knowing » , International Journal of Indigenous Health, vol. 11, no 1, p. 92-110.

[51] Santé mentale pour enfants Ontario. (2001). Evidence Based Practices for Depression in Children and Adolescents.

[52] Tilleczek, K. (2016). Mental health in the middle years (Age 6 -12): Intersections and directions. Ontario, Canada: Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[53] Merkel, D. L. (2013). « Youth sport: positive and negative impact on young athletes » , Open Access Journal of Sports Medicine, vol. 4, p. 151–160. http://doi.org/10.2147/OAJSM.S33556.

[54] Sécurité publique Canada et HabiloMédias, 2017. Guide de civilité en ligne à l'intention des parents. http://habilomedias.ca/pour-parents/guide-de-civilit%C3%A9-en-ligne-%C3%A0-l%E2%80%99intention-des-parents.

[55] Ibidem.

[56] Centre for the Developing Child, Harvard University. Sur Internet : http://developingchild.harvard.edu/science/key-concepts/resilience/ (consulté le 1erjuin 2017).

[57] National Scientific Council on the Developing Child. (2004). « Young children develop in an environment of relationships » . Harvard Centre for the Developing Child, Young Children Develop in an Environment of Relationships. Working Paper No. 1. Sur Internet : http://www.developingchild.net.

[58] Freeman, J., King, M. et W. Pickett (2014). Comportements de santé des jeunes d'âge scolaire au Canada : Un accens sur les relations, rapport de l'Agence de la santé publique du Canada.

[59] Jenkins, J., et D. Keating. Les risques et la résistance chez les enfants de six et de dix ans. Développement des ressources humaines Canada, Direction générale de la recherche appliquée.

[60] Centre for the Developing Child, Harvard University. Intergenerational Mobility Project. Sur Internet : http://developingchild.harvard.edu/innovation-application/innovation-in-action/intergen-mobility-project/ (consulté le 1er juin 2017).

[61] Centre de toxicomanie et de santé mentale. (2013).

[62] DuBois, D., et N. Silverthorn, N. (2005). Natural Mentoring Relationships and Adolescent Health. American Public Health Association. http://ajph.aphapublications.org/doi/abs/10.2105/AJPH.2003.031476.

[63] MENTOR. (2009). Elements of Effective Practice for Mentoring. 3e édition. www.mentoring.org/downloads/mentoring_1222.pdf.

[64] Cairney, J. et D.L. Streiner (éds.) (2010) Mental Disorders in Canada: an epidemiological perspective. Toronto: University of Toronto Press

[65] Statistique Canada. Ontario (Code 35) (tableau). « Profil de l'Enquête nationale auprès des ménages (ENM) » , Enquête nationale auprès des ménages de 2011 (no 99-004-XWF au catalogue), [En ligne], 2013, publié le 11 septembre 2013. [http://www12.statcan.gc.ca/nhs-enm/2011/dp-pd/prof/index.cfm?Lang=F] (Consulté le 4 août 2017).

[66] Statistique Canada. Enquête nationale auprès des ménages de 2011 (no 99-014-X2011043 au catalogue), 2011.

[67] Ibidem.

[68] Statistique Canada. Ontario (Code 35) (tableau). « Profil de l'Enquête nationale auprès des ménages (ENM) » , Enquête nationale auprès des ménages de 2011 (no 99-004-XWF au catalogue), [En ligne], 2013, publié le 11 septembre 2013. [http://www12.statcan.gc.ca/nhs-enm/2011/dp-pd/prof/index.cfm?Lang=F] (Consulté le 4 août 2017).

[69] Tarasuk, Andy Mitchell et Naomi Dachner, L'Insécurité alimentaire dans les ménages au Canada 2011, Toronto, Recherche pour identifier les options politiques pour réduire l'insécurité alimentaire (PROOF), 2013. Extrait à http://proof.utoronto.ca/.

[70] Statistique Canada. Enquête nationale auprès des ménages de 2011 (no 99-014-X2011043 au catalogue), 2011.

[71] Société Canadienne D'hypothèques et de Logement, Draft Aboriginal housing background paper, 2009, Consulté le 20 juillet 2017 [En ligne] : [http://www.aboriginalroundtable.ca/sect/hsng/bckpr/INAC_BgPaper_e.pdf].

[72] Tarasuk, V., Mitchell, A., & Dachner, N. (2013). Household food insecurity in Canada, 2011.Toronto: Research to identify policy options to reduce food insecurity (PROOF).Retrieved from http://proof.utoronto.ca/.

[73] Statistique Canada. Enquête nationale auprès des ménages de 2011 (no 99-014-X2011043 au catalogue), 2011.

[74] Ibidem.

[75] Steeves, V. (2014). Jeunes Canadiens dans un monde branché, Phase III : Experts ou amateurs? Jauger les compétences en littératie numériquedes jeunes Canadiens, HabiloMédias.

[76] HabiloMédias. (2016). Ce que tous les parents devraient savoir à propos du temps d'écran : avis d'un expert. http://habilomedias.ca/blogue/ce-que-tous-les-parents-devraient-savoir-%C3%A0-propos-du-temps-d%E2%80%99%C3%A9cran-avis-d%E2%80%99un-expert.

[77] Ontario. (2016). Stratégie ontarienne pour mettre fin à la traite des personnes.

[78] HabiloMédias. (2016). Ce que tous les parents devraient savoir à propos du temps d'écran : avis d'un expert. http://habilomedias.ca/blogue/ce-que-tous-les-parents-devraient-savoir-%C3%A0-propos-du-temps-d%E2%80%99%C3%A9cran-avis-d%E2%80%99un-expert.

[79] Office de la qualité et de la responsabilité en éducation. (2015). Test de 3e année, cycle primaire.

[80] Ministère de l'éducation de l'Ontario. (2014). Atteindre l'excellence : Une vision renouvelée de l'éducation en Ontario. Détails sur la publication : http://www.edu.gov.on.ca/fre/about/renewedVisionFr.pdf.

[81] Ministère de l'éducation de l'Ontario. (2013). L'apprentissage pour tous – Guide d'évaluation et d'enseignement efficaces de la maternelle à la 12e année, 2013.

[82] Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario. (2017). MON cheminement : un guide pour soutenir le développement des enfants durant les années intermédiaires. Source tirée du cadre de recherche MON cheminement.

[83] Côté, J.E. (2016). The developmental pathways of self/identity and moral reasoning: Middle childhood through late adolescence, Ontario, Canada, Ministère des Services à l'enfance et à la jeunesse de l'Ontario.

[84] Irvin, J. L., Meltzer, J. et M. S. Dukes (2007). Ta k i ng action on adolescent literacy: an implementation guide for school leaders, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.

[85] Kids Matter. (2017). Risk and Protective Factors: The Primary years. http://www.kidsmatter.edu.au/mental-health-matters/mental-health-basics-promoting-mental-health/risk-and-protective-factors.

[86] MacCharles, T. (2013). Services for Children and Youth with Special Needs in Ontario, and their Families: Opportunities for Improving their Experiences and Outcomes. Sur Internet www.hpechildrenandyouth.ca/wp-content/uploads/2012/10/Special-Needs-Services-for-Children-and-Youth-with-Special-Needs-in-Ontario-and-their-Families-Tracy-McCharles-Report-March-2013.pdf(consulté en novembre 2015).

[87] Les fondations communautaires du Canada. (2015). Signes vitaux : L'appartenance : Nos liens, nos collectivités. http://communityfoundations.ca/wp-content/uploads/2015/10/FCC_SignesVitaux_Appartenance_2015_digital.pdf.

[88] Ross N. (2002). « Appartenance à la collectivité et santé » , Rapports sur la santé, produit no 82-003 au catalogue de Statistique Canada; Shields M. (2008). « Appartenance à la communauté et autoévaluation de l'état de santé » , Rapports sur la santé, produit no 82-003 au catalogue de Statistique Canada. http://www.statcan.gc.ca/pub/82-229-x/2009001/envir/cob-fra.htm.

[89] Chiefs of Ontario et le Conseil des jeunes des Premières Nations de l'Ontario. Submission for the Child and Family Services Act, Review 2014/15 and Aboriginal Children and Youth Strategy, 2014 (Mémoire concernant l'examen de de la Loi sur les services à l'enfance et à la famille, 2014-2015, et la Stratégie pour les enfants et les jeunes autochtones, 2014) (en anglais seulement).

[90] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years. Ontario, Canada, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[91] Simard, E., McNeil-Seymour, J. et F. Simard, (2016). Thematic of indigenous development: The middle years. Ontario, Canada, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[92] Métis Nation of Ontario, la Ontario Federation of Indigenous Friendship Centres et la Ontario Native Women's Association, A Collaborative Submission Regarding the Child and Family Services Act, 2014.Appendix153NOTES EN FIN D'OUVRAGE152

[93] Ibidem.

[94] Healey, G. K., Noah, J. et C. Mearns. (2016). « The Eight Ujarait (Rocks) Model: Supporting Inuit Adolescent Mental Health With an Intervention Model Based on Inuit Ways of Knowing » , International Journal of Indigenous Health, vol. 11, no 1, p. 92-110.

[95] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[96] Tang, K., et C. G. Jardine (2016). « Our Way of Life: Importance of Indigenous Culture and Tradition to Physical Activity Practices » , International Journal of Indigenous Health, vol. 11, no 1, p. 211.

[97] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[98] Ontario Federation of Indigenous Friendship Centres et Ontario Native Women's Association, Indigenous Women's Health, Healing and Wellness Framework and Outcome. Definitions of Indigenous Health and Wellbeing.

[99] Weaver (2002). « Perspectives on Wellness: Journeys on the Red Road » , The Journal of Sociology & Social Welfare, vol. 29, no 1, Article 2.

[100] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[101] Green, Brenda L. (2010). « Culture is treatment » , Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, vol. 48, no 7, p. 27-34. doi:http://dx.doi.org/10.3928/02793695-20100504-04.

[102] Rivas‐Drake, D., Seaton, E. K., Markstrom, C., Quintana, S., Syed, M., Lee, R. et T. Yip (2014). « Ethnic and racial identity in adolescence: Implications for psychosocial, academic, and health outcomes » , Child Development, vol. 85, no 1, p. 40-57.

[103] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[104] Ibidem.

[105] Chiefs of Ontario et le Conseil des jeunes des Premières Nations de l'Ontario. Submission for the Child and Family Services Act, Review 2014/15 and Aboriginal Children and Youth Strategy, 2014 (Mémoire concernant l'examen de de la Loi sur les services à l'enfance et à la famille, 2014-2015, et la Stratégie pour les enfants et les jeunes autochtones, (2014) (en anglais seulement).

[106] Ball, J. (2007). Aboriginal young children's language and literacy development: Research evaluating progress, promising practices, and needs. Manuscript prepared for the Canadian Language and Literacy Networked Centre of Excellence, National Literacy Strategy. Retrieved from http://www.ecdip.org.

[107] Nations Unies. (2008). Déclaration des Nations Unies sur les droits des peoples autochtones. Sur Internet : http://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_fr.pdf.

[108] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.

[109] Trocmé, N., Knoke, D. et C. Blackstock (2004). « Pathways to the Overrepresntation of Aboriginal Children in Canada's Child Welfare System » , Social Service Review, vol. 78, no 4, p. 577-600.

[110] Battiste, Marie. 2002. Indigenous Knowledge in Pedagogy in First Nations Education – A Lifetime Review with Recommendations, p. 11.

[111] Simard, E. (2017). Indigenous Wellbeing in the Middle Years: A Thematic Outline, The Institute for Culturally Restorative Practices, Inc.